Lista ocenionych piw

poniedziałek, 2 marca 2015

Birbant, Imperial Red AIPA


Alkohol: 7,8%
Ekstrakt: 19,1%

Kraj pochodzenia: Polska

Kolor: [8/10]
Piana: [8/10]
Zapach: [9/10]
Smak: [9/10]
Nasycenie: [6/10]
Opakowanie: [3/10]

Cena: 8 zł / 0,5 l [Ósemka]

Uwagi: Red AIPA z browaru Haust, a następnie przeniesiona w niezmiennej (chyba?) recepturze do Birbanta to jedno z najlepszych IPA na rodzimym rynku, co więcej ani razu nie trafiłem na słabe piwo pod tą nazwą z jednego czy drugiego browaru. Dlatego wersja imperialna zdecydowanie przemawiała do mnie i miałem po niej spore oczekiwania. A jak wyszło w rzeczywistości?

Po przelaniu do pokala otrzymujemy piękny, głęboko rubinowy, opalizujący trunek. Piana w kolorze beżowym jest gęsta, kremowa, obfita, ładnie oblepia ścianki i utrzymuje się dosyć długo. Wielki plus za te 2 aspekty piwa. Wysycenie dwutlenkiem węgla na średnim poziomie intensywności, za to również plus bo coraz częściej na rynku pojawiają niezbyt nasycone piwa, co akurat dla mnie jest minusem przy APA, IPA a nawet IIPA.

W zapachu od początku wiadomo, że jest dobrze i na poziomie do jakiego przyzwyczaił mnie Red AIPA. Mamy sporo nut chmielowych, głównie owoców tropikalnych, sosnowych i żywicznych, w mniejszym stopniu cytrusowych. Do tego dochodzą słodkie, karmelowe aromaty, które świetnie się uzupełniają z chmielem. Całość jest zdecydowanie intensywna (może nie jest najlepiej pachnące IPA jakie piłem, ale i tak jest moc). Wielki pozytyw w tym aspekcie.

W smaku jest nie gorzej, znów jest sporo chmielu, owoców tropikalnych, żywicy, iglaków i nut korzennych. Piwo jest zdecydowanie goryczkowe (goryczka jest krótka i przyjemna) i świetnie współgra ze sporą pełnią. Na minus lekki alkohol, który jednak zbytnio nie przeszkadza (nie jest ostry i męczący, a bardziej rozgrzewający w stylu porządnych belgijskich strong ejlów). Pijalność piwa pomimo ekstraktu na poziomie ponad 19 stopni Plato jest nad wyraz wysoka. Jest to jedno z najlepszych IPA na rynku.

Podsumowując, o ile mam wiele zastrzeżeń co do większości piw z Birbanta, tak Red AIPA i teraz Imperial Red AIPA to piwa, które z czystym sumieniem mogę polecić każdemu. Wersja imperialna z miejsca wpada do mojego top najlepszych mocno chmielonych piw na rodzimym rynku.

Ocena końcowa: 9-/10

0 komentarze:

Prześlij komentarz